Dieselmotor gaat comeback maken

Er wordt een revival van de dieselmotor voorspeld. Hoe kan dit? De dieselmotor was toch vervuilend? Niet alles is wat het lijkt.



Een belangrijke doelstelling van onze maatschappij is de CO2-reductie.

Laten we beginnen bij het begin. Een belangrijke doelstelling van onze maatschappij is de CO2-reductie. De dieselmotor kreeg hierdoor een negatieve stempel. En de elektrische auto en de benzinemotor?


De elektrische auto had tot voor kort een smetteloos imago. Maar steeds vaker komt de vraag naar voren of de elektrische auto dit wel waar kan maken. En de benzinemotor, die ontliep de meeste discussies.



 “De diesel blijkt een stuk CO2-vriendelijker dan een benzinemotor.”


 Maar wat blijkt nu? De diesel blijkt een stuk CO2-vriendelijker dan een benzinemotor. De dieselmotor is niet slechter voor het milieu dan de benzinemotor. Maar nog wel voor fauna, mens en dier.


Hoe kan dat?

Dat heeft met NOx uitstoot (verzamelnaam voor reeks stikstofoxiden) te maken. Die zorgen voor gezondheidsproblemen bij de mensheid. Er is nu goed nieuws, want de modernste dieselmotoren zijn in staat om de NOx-uitstoot te reduceren tot het absolute minimum. En mede daarom komt Europa met aangepaste regelgeving.



“Automerken hebben de diesel nodig om doelstellingen van Europa te behalen”

  

Europa geeft voorkeur aan CO2-vriendelijkere motoren

Vanaf 2021 moeten automerken zorgen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van alle verkochte auto’s in Europa op maximaal 95 g/km landt. Voor elke vervuiler moet er een “CO2-vriendelijk” model worden verkocht.


Laat het nu de diesel zijn die CO2-vriendelijker blijkt te zijn dan een benzinemotor. Automerken hebben daarom de dieselmotor nodig om de doelstellingen van Europa te behalen. En ook de BOVAG vindt daar natuurlijk wat van.

  


“Om de komende jaren de CO2-doelstellingen te halen, heb je dieselmodellen echt nodig”

 

 Wat vindt de BOVAG?

Ook branchevereniging BOVAG vindt dat je niet per se weg moet rennen voor een diesel, vertelt woordvoerder Paul de Waal. "Nederland is nooit een dieselland geweest. Het ligt natuurlijk onder vuur, maar om de komende jaren de CO2-doelstellingen te halen, heb je ze echt nodig, met name de nieuwe schone dieselmodellen."

 

Kijk naar je eigen situatie en laat je juist informeren

Er wordt veel geschreven over dieselmotoren. Laat je vooral niet gek maken. Kijk naar je eigen situatie en laat je informeren door een specialist. En dan zou zo maar kunnen blijken een diesel auto in jouw situatie veel voordeliger is!


Praktijkvoorbeelden C02-uitstoot van EURO6 motoren, per model:


XC60 D4 automaat van bouwjaar 2015 heeft een C02-uitstoot van 124 g/km

XC60 T5 automaat van bouwjaar 2015 heeft een C02-uitstoot van 157 g/km

 

XC90 D5 automaat van bouwjaar 2016 heeft een C02-uitstoot van 149 g/km

XC90 T5 automaat van bouwjaar 2016 heeft een C02-uitstoot van 178 g/km  

 

V70 D4 automaat van bouwjaar 2015 heeft een C02-uitstoot van 109 g/km

V70 T4 automaat van bouwjaar 2015 heeft een C02-uitstoot van 140 g/km


V40 D2 handgeschakeld van bouwjaar 2016 heeft een C02-uitstoot van 89 g/km

V40 T3 handgeschakeld van bouwjaar 2016 heeft een C02-uitstoot van 127 g/km

 

V60 D3 automaat van bouwjaar2016 heeft een C02-uitstoot van 111g/km
V60 T4 automaat van bouwjaar 2015 heeft een C02-uitstoot van 136 g/km



< Terug naar actualiteitenoverzicht