Let op: Koningsdag (27 april) zijn wij gesloten.
Word jij onze nieuwe collega? Klik voor meer info

De waarheid over een dieselauto

De berichtgeving rondom de uitstoot van dieselauto’s zal de laatste tijd niemand zijn ontgaan. Een diesel zou ‘vies’ zijn en zou geweerd of zelf verbannen moeten worden uit het Nederlandse straatbeeld. Wat is er nou wel en niet waar van de verschillende berichtgeving en wat moet u als consument met deze informatie?

Een dieselauto is vanaf 10.000km per jaar in veel gevallen al voordeliger dan een benzine auto. Daarnaast is een dieselauto minder gevoelig voor onderhoud en ervaart u als berijder een groter rijcomfort door het hogere koppel. 
 
Diesel stoot minder CO2 uit dan benzine
Er zijn verschillende vormen van uitstoot waarnaar gekeken wordt bij de uitstoot van een auto. Een daarvan is de CO2-uitstoot. Dit is geen punt van discussie want uitgebreid onderzoek toont aan dat sinds de Euro 2 norm uit 1996 dieselmotoren significant minder CO2-uitstoot hebben dan gelijkwaardige benzinemotoren (Nieuwenhuis, 2017). Bij de Volvo motoren zie je dit duidelijk terug. De CO2 uitstoot van iedere Volvo is bij ons op de website terug te vinden of op basis van kenteken bij de RDW.
 
Naast de CO2 uitstoot wordt er gekeken naar de uitstoot van fijnstof en stikstof. Deze stoffen zijn schadelijk voor mens en dier maar niet direct voor het klimaat. Vooral de ‘oudere’ dieselmotoren van voor 2005 hebben een hogere uitstoot hiervan. Door nieuwe technologische ontwikkelingen zal de uitstoot van fijnstof en stikstof deeltjes de komende jaren drastisch verminderen. Uit recente onderzoeken en metingen blijkt dat de moderne dieselauto’s ongeveer een gelijk deel, of zelfs minder (!) fijnstof uitstoten als vergelijkbare benzineauto’s.

Ook aan de hogere uitstoot van stikstof lijkt een einde te komen door de nieuw ontwikkelde technologie door o.a. autotoeleverancier Bosch. Dankzij de nieuw ontwikkelde technologie met kunstmatige intelligentie wordt slechts een fractie van de wettelijk toegestane uitstoot behaald. Het nieuwe systeem heeft al een record van 13 milligram uitgestoten stikstof per kilometer behaald, waar de wettelijke maximum 168 milligram bedraagt (Jacobs, 2018). Dr. Bart Somers van de Technische Universiteit Eindhoven bevestigt de bevindingen van Bosch en doet er nog een schepje bovenop: “Ik sluit niet uit dat de lucht er schoner uitkomt dan dat-ie erin gaat. We hebben diesel echt nodig om de klimaatdoelen te halen. De publieke opinie is dat diesel vies is, dat negatieve imago is niet terecht.” 
 
Door de nieuwe technologische ontwikkelingen die autotoeleverancier Bosch heeft ontwikkelend voor dieselmotoren is de dieselauto dus alles behalve afgeschreven. Diesel heeft de toekomst en zal nog lang niet uit het Nederlandse wegenbeeld verdwijnen. Met de moderne en schone motoren van Volvo heeft u toegang tot alle ‘milieuzones’ in Nederland en het buitenland. Bekijk ons volledige aanbod moderne diesels hier.
 
Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze bronnen: 
Aftersales Magazine
AD
AMT
Autoweek
The Conversation
 



< Terug naar actualiteitenoverzicht

Stel uw vraag aan ons
Velden met * zijn verplicht